Scania Vabiksen tekniikka ja historia

Vuonna 1964 Norjassa käyttöönotettu auto siirtyi 60-luvulla Suomeen. Vabis toimi linjaliikenteessä Suomessa aina vuoteen 1976 saakka. Saunabussiyhdistys Vabis ry rekisteröi auton uudelleen v. 2006 neljän vuoden remontin päätteeksi. Sauna valmistui lopulliseen asuunsa v. 2007.

Auton historia

Ajoneuvon historiasta on tullut viime aikoina yhtä sun toista mielenkiintoista esille. Alunperin kori on norjalaista valmistetta.

Lattian alta löytynyt vasemmanpuolainen portaikko kielii auton olleen aiemmin ruotsalaisessa rekisterissä, Suomessa ja Norjassa kun on aina ollut oikeanpuoleinen liikenne. Ilmeisesti Suomessa ajossa ollessaan bussiraiska on kolaroitu niin pahasti että se on jouduttu jättämään maahan. Autokorilla Turussa tehdyn kolarikorjauksen jälkeen kulkuneuvo on siirtynyt Etelä-Suomen Linja-liikenteen käyttöön ja perimätiedon mukaan viimeisinä vuosinaan palvellut Pukaron suunnalla koulukyytinä.

Viimeisimmän kotimaisen rekisteriotteen mukaan joulukuussa -76 on konttorilla todettu helmapeltien vaativan paikkausta seuraavaan katsastukseen (6kk siihen aikaan) mennessä, joten liikennöitsijä on päättänyt pistää auton eläkkeelle.

Kilvet on merkitty palautetuiksi -77, jonka jälkeen kulkupeli on myyty yksityiselle omistajalle. Tämä puolestaan pani alulle muutoksen matkailuautoksi ja vaihtoi kriittiset helmapellitkin alumiinisiksi. Innostuksen laannuttua auto jäi kuitenkin makaamaan taivasalle josta se viimein syksyllä 2002 käytiin poimimassa talteen…

Tärkeitä päivämääriä

  • xx.xx.1964 Käyttöönotto Norjassa
  • 11.09.1967 Ensirekisteröinti Suomeen
  • 31.05.1977 Poistetaan rekisteristä
  • 01.09.1978 Myydään romuna yksityiselle keräilijälle
  • 31.05.2004 Lahjoitetaan juhlallisesti Vabis ry:lle
  • 20.11.2006 Uudelleenrekisteröinti, vanha rekisteritunnus säilytetään
  • 12.07.2007 Saunan valmistuminen

 

Tekniikka

Tekniset tiedot

  • Tyyppi Scania-Vabis B-6663/6250
  • Rekisteritunnus ZCC-61
  • Valmistenro 521984
  • Kori Lier Karosseri, Norja; Autokori Oy, Turku: NB 10-44
  • Moottori vuonna 1962 esitelty D11, 11 litran imudiesel
  • Teho 190 hv (SAE)
  • Hillitsimet 2-piiriset ylipaine-rumpujarrut, ohjaustehostin
  • Kok. massa 12575 kg
  • Akselimassa 8000 kg
  • Leveys 2400 mm
  • Peräylitys 3750 mm

Alustan merkintä tarkoittaa B66-sarjan runkoa 6 metrin akselivälillä, 6250 ollen tälle tarkempi määritys. B66-sarjan bussialusta kehitettiin täydentämään mallisarjaa jo olemassa olleiden B56:n ja B76:n väliin, mutta syystä tai toisesta näitä harvinaisuuksia valmistettiin ainoastaan vuonna 1963, yhteensä 26 kappaletta!

Kone on lohkoltaan ja apulaitteiltaan vastaava kuin ahdetussa DS11-versiossa (280 hv). Jarrusysteemi on todellakin sen sorttinen että jarrut toimivat paineilmalla eivätkä sen puutteella, joten paineiden katoaminen aiheuttaa myös jarrujen toimimattomuuden. Käsijarru on oma mekaaninen kokonaisuutensa joka liittyy takajarrujen vivustoon aivan erillisellä paineilmatehosteisella systeemillään.